هوش تجاری (Business Intelligence) جیست ؟
به زبان ساده ، هوش تجاری یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. به گونه ای که امکان جمع آوری هدفمند داده های خام و پراکنده را ، برای ساخت گزارش های تحلیلی در قالب های بصری نظیر نمودارها و گراف هایی که KPI ها را به تصویر می کشند ، فراهم می سازد این قابلیت مدیران و صاحبان کسب و کار را قادر به تحلیل عوامل موثر در موفقیت یا شکست پروژههای شان می نماید .
بدون شک میتوان ادعا کرد که نرم افزار Microsoft Power BI قدرتمندترین و در عین حال ساده ترین نرم افزار هوش تجاری قابل استفاده در حوزه مدیریت پروژه و در عین حال ساخت و طراحی داشبوردهای مدیریتی است.
مراحل استقرار هوش تجاری ( BI ) در سازمان شما توسط کارشناسان حرفه ای سامان ایده
چهار مرحله کلیدی وجود دارد که هوش تجاری برای تبدیل دادههای خام به بینشهای قابل هضم برای همه افراد سازمان دنبال میکند. سه مورد اول - جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و تجسم - زمینه را برای مرحله تصمیم گیری نهایی فراهم می کند. قبل از استفاده از BI، کسبوکارها مجبور بودند بسیاری از تحلیلهای خود را به صورت دستی انجام دهند، اما ابزارهای BI بسیاری از فرآیندها را خودکار میکنند و در زمان و تلاش شرکتها صرفهجویی میکنند.
Step 1: Collect and transform data from multiple sources
ابزارهای هوش تجاری معمولاً از روش استخراج، تبدیل و بارگذاری (ETL) برای جمعآوری دادههای ساختاریافته و بدون ساختار از منابع متعدد استفاده میکنند. سپس این داده ها قبل از اینکه در یک مکان مرکزی ذخیره شوند، تبدیل و بازسازی می شوند، بنابراین برنامه ها می توانند به راحتی آن را به عنوان یک مجموعه داده جامع تجزیه و تحلیل و پرس و جو کنند.
Step 2: Uncover trends and inconsistencies
داده کاوی، یا کشف داده، معمولاً از اتوماسیون برای تجزیه و تحلیل سریع داده ها برای یافتن الگوها و موارد پرت استفاده می کند که بینشی از وضعیت فعلی کسب و کار ارائه می دهد. ابزارهای BI اغلب دارای انواع مختلفی از مدلسازی و تحلیل دادهها هستند - از جمله اکتشافی، توصیفی، آماری و پیشبینیکننده - که دادهها را بیشتر بررسی میکنند، روندها را پیشبینی میکنند و توصیههایی را ارائه میکنند.
Step 3: Use data visualization to present findings
گزارشدهی هوش تجاری از تجسم دادهها استفاده میکند تا یافتهها را آسانتر درک و به اشتراک بگذارد. روشهای گزارشدهی شامل داشبورد دادههای تعاملی، نمودارها، نمودارها و نقشههایی است که به کاربران کمک میکند ببینند در حال حاضر در کسبوکار چه میگذرد.
Step 4: Take action on insights in real time
مشاهده داده های فعلی و تاریخی در زمینه فعالیت های تجاری به شرکت ها این توانایی را می دهد که به سرعت از بینش به عمل حرکت کنند. هوش تجاری تنظیمات بلادرنگ و تغییرات استراتژیک بلندمدت را امکان پذیر می کند که ناکارآمدی ها را از بین می برد، با تغییرات بازار سازگار می شود، مشکلات عرضه را اصلاح می کند و مشکلات مشتری را حل می کند.
کارشنان مجرب سامان ایده تنها داده های سازمان شما را بصری نمی کنند ( Data Visualizatin ) بلکه با تسلط بر مفاهیم علمی هوش تجاری ، شاخص های عملکردی ( KPI ) سازمان شما را بهبود خواهند بخشید . صفر تا 100 هوش تجاری ( BI ) سازمان خود را ، به کارشناسان حرفه ای سامان ایده بسپارید .
سامان ایده محل تلاقی دانش و تجربه